Neuresničena pričakovanja
Družba Morning Consult je opravila raziskavo o vplivu dobavnih motenj na razpoloženje in vedenjske vzorce med ameriškimi potrošniki. V njej 60 odstotkov vprašanih navaja, da so se pretekli mesec srečali s težavami pri nakupih različnih kategorij izdelkov. Več kot tretjina je imela težave pri nakupu hiše, pohištva, stanovanjske opreme in tudi iskanju specifičnih prehranskih in toaletnih izdelkov ter novega ali rabljenega avtomobila. Posebej podjetja, ki delujejo v najranljivejših kategorijah, kot so športna oprema in pohištvo, se morajo zavedati, da se je več kot polovica kupcev zaradi logističnih težav že premislila in odstopila od predvidenega nakupa. Pri trgovcih in dobaviteljih bi morali torej zvoniti vsi alarmi. Upajmo, da ni prepozno in bodo sprostili zamašene logistične kanale še pred praznično nakupovalno sezono.Če smo še pred nekaj meseci pričakovali, da se bodo globalne dobavne verige zacelile po naravni poti, ko se bo polegel prvi val rekordnega povpraševanja, je sedanja diagnoza stanja bolj neugodna. Niti najpogumnejši zdravniki si ne upajo napovedati, kdaj lahko pričakujemo izboljšanje razmer, pa tudi jasnovidci ugotavljajo, da je njihova kristalna krogla nekam čudno zamegljena.
Predvsem pa je iz dneva v dan jasneje, da si ne moremo obetati hitrih rešitev. Obsedeno stanje bo pri marsikateri kategoriji izdelkov in storitev trajalo precej dlje, kot bi si želeli. Če k temu dodamo novo nevralgično točko v obliki kritičnega pomanjkanja zalog zemeljskega plina v Evropi in elektrike na Kitajskem, se lahko se zgodi, da bomo doživeli predčasno upočasnitev sredi konjunkturnega cikla rasti.
Zavora sredi cikla
Vse več ekonomistov to dinamiko opisuje z izrazi, kot sta stagflacija in upočasnitev sredi cikla oziroma mid-cycle slowdown. Upočasnitev sredi večletnega cikla rasti nastane, ko se po začetni eksploziji aktivnosti, zaradi neke zunanje sile, gospodarska rast nenadoma opazno ohladi. Namesto da bi drveli po avtocesti z največjo dovoljeno hitrostjo, se vozimo v nižji prestavi zaradi gostega prometa, ovire na cesti ali gradbenih del. Bolj kot nekoliko počasnejša vožnja nam gre seveda na živce to, da ne vemo, kako dolgo bo trajal ta prometni zamašek, v katerem smo se znašli.Svetovni delniški trgi so precej bolj optimistični in se namesto zaskrbljenosti ob prometnem zamašku in poplavi negativnih informacij še naprej sončijo ob rekordni poplavi svežega denarja, ki se steka na borze v okolju realno negativnih obrestnih mer. Ne pozabimo, da so delnice na razvitih trgih še vedno skoraj 20 odstotkov dražje, kot so bile na začetku leta, in da smo šele pred nekaj dnevi na trgih doživeli prvi več kot petodstotni popravek, ki pa ga bodo vlagatelji, kot kaže, spet izkoristili za agresivne nakupe delnic.

Članek je bil objavljen v prilogi Dela Posel & denar 11. oktobra 2021.