Specializirani so za prevoz premoga, kemikalij in energentov, industrijskih produktov ter kmetijskih izdelkov. So tudi lastniki četrtinskega deleža mehiške železniške družbe Ferromex. Približno 10 % prihodkov ustvarijo iz naslova prevoza v ali iz Mehike.
Njihov uspeh se je pričel z delno deregulacijo v 80. letih prejšnjega stoletja. Takrat so lahko ukinili nedonosne proge ter povečali učinkovitost s konsolidacijo industrije. Število konkurentov se je znižalo z več kot 40 na 9 glavnih podjetij iz tega segmenta. Učinkovitost železnic se je povečala z optimiziranjem velikosti poslovnih sredstev, zmanjševanjem števila oseb v posadki in uvajanjem tehnologije. UP je zelo prilagodljivo podjetje glede na svojo velikost in velik obseg sredstev. Ko se je leta 2009 obseg pretovora znižal za 16 %, je UP znižal stroške še hitreje, kot se je zmanjšala prodaja. Maržo iz poslovanja so nato zviševali vse do leta 2015. Takrat so kljub 18-odstotnemu upadu pretovora premoga dosegli rekordne marže. Določitev novih cen za stare dolgoročne pogodbe je bila v zadnjih letih glavna investicijska zgodba. Stare pogodbe niso v celoti izražale tržnih razmer. Ta učinek počasi slabi.
Za UP so značilne velike konkurenčne prednosti. Osnova sta stroškovna učinkovitost ter obseg poslovanja. Promet z blagom seveda poteka tudi z ladjami, letali, tovornjaki, a železnice so daleč najcenejša izbira. Njihova stroškovna učinkovitost postane še posebno izrazita pri prevozu tovora z nizko vrednostjo na enoto teže. Železnice bi naj bile od 4 do 5-krat učinkovitejše glede porabe goriva kot prevoz s tovornjaki. Dodatna prednost je še večja kapaciteta tovornih vagonov v primerjavi s tovornjaki, možnost priključitve dodatnih vagonov ter tako učinkovitejša uporaba delovne sile.
Tudi za dobrine, ki jih je mogoče prepeljati s tovornjaki, je železnica na enaki relaciji za 10 do 30 % cenejša izbira. UP ima strateško dobro umeščeno svojo mrežo prog, saj so prisotni na vseh pomembnih področjih. Tako imajo na zahodni obali ZDA dostop do pristanišč, ki poslujejo predvsem z Azijo. Povezani so z Wyomingom, od koder poteka dobava premoga, ter z Mehiko, v katero in iz katere poteka transport predvsem kmetijskih izdelkov. To predstavlja visoke vstopne ovire novim konkurentom, ki bi težko zgradili konkurenčno železniško povezavo. Zaradi izrazitih konkurenčnih prednosti je zelo verjetno, da bodo tudi v prihodnje povečevali obseg poslovanja in poviševali prevoznine.
Delničarje UP je 9. januarja razveselila novica, da je glavni izvršni direktor postal Jim Vena, izkušen na področju izvajanja principov natančnega poslovanja po železnici. To je strateška poteza, ki potrjuje, da UP vedno bolj izvaja napovedane principe »natančnega poslovanja po železnici (Precision Scheduled Railroading)«. Posledica izvajanja teh principov so dolgoročno višje marže iz poslovanja. Te principe je uvedel pokojni Hunter Harrison, njegov pomočnik je med drugimi bil prav izkušen Jim Vena.

Vir: Bloomberg.
Objavljeno v prilogi Dela Posel & denar 14. januarja 2019