Novejši gospodarski podatki potrjujejo odločnost in usmeritev Kitajske v v potrošnjo usmerjen gospodarski model tako, da fraza o državi, ki je svetovna tovarna, preprosto več ni na mestu. Država namreč vse bolj postaja globalni potrošnik. Delež investicij v BDP vztrajno pada, medtem ko je trend potrošnje gospodinjstev obraten. Delež potrošnje gospodinjstev v BDP je v zadnjih letih zrastel za več kot štiri odstotne točke na 39 %. V enakem obdobju je delež investicij padel iz 47,6 na 44,3 % BDP. Zraven tega se je za slabi dve odstotni točki povzpela potrošnja države na 14,4 % BDP. Skratka, potrošnja je postala najmočnejši steber BDP in znaša okrog 53 %. To je sicer še daleč od nivoja ZDA, kjer predstavlja več kot 70 % gospodarstva, vendar je trend Kitajske jasno razviden.

Če analiziramo gibanje gospodarske rasti, ugotovimo podoben trend. V letu 2014 je potrošnja prispevala h gospodarski rasti več kot investicije. Do leta 2016 se je ta razkorak povečeval, in sicer je potrošnja je prispevala 4,3 odstotne točke h gospodarski rasti, medtem ko investicije 2,8 %, neto izvoz pa je bil negativen.

Ne samo, da na Kitajskem delež potrošnje v gospodarstvu raste, temveč se spreminja tudi sestava potrošnje. Vse bolj se povečuje delež proizvodov iz segmenta trajnih potrošnih dobrin in storitev, kot so npr. ogled filmov, turizem in zdravstvo. Kitajski potrošnik postaja namreč starejši in premožnejši, kar pomeni, da je pri nakupih zahtevnejši. Opazni so trije ključni trendi:
- pri nakupih so preklopili iz košarice proizvodov za nujno potrebo h košarici proizvodov in storitev za zadovoljstvo. Delež hrane in oblačil v strukturi potrošnje upada, medtem ko narašča delež zdrave prehrane, mobilnih aparatov, artiklov za šport, avtomobilov in izdelkov za nego telesa;
- masovni, nizkocenovni proizvodi so nezanimivi, v trendu so dražje blagovne znamke. Kitajci favorizirajo tuje blagovne znamko, ker domačim znamkam zaradi slabe kakovosti v preteklosti preprosto ne zaupajo. Na tuje znamke gledajo kot na statusni simbol;
- kitajski potrošnik bo v prihodnje vse manjši delež dohodka namenil za fizične dobrine in večji delež za storitve, kot so zdravstvo, izobraževanje, turizem, koncerti in ogledi filmov.
Kitajska vodi v prodaji prek spleta
Treba je povedati, da so Kitajci pri spletnih nakupi bistveno pred potrošniki v Evropi in celo v ZDA. Podatki o prodaji prek spleta kažejo ekstremne rasti Kitajske, pa tudi kako hitro se odvija ta megatrend globalnega kitajskega potrošnika. V letu 2017 je bilo prek spletnega portala Alibaba v enem samem dnevu prodanih za 25,3 mrd USD blaga, kar je več kot v treh najpomembnejših dneh prodaje prek spleta v ZDA skupaj (Thanksgiving, Black Friday in Cyber Monday). V podrobnejši analizi vidimo, da je bila spletna prodaja na Kitajskem in v ZDA še leta 2013 skoraj izenačena, z leti pa ta razkorak postaja vse večji. Ta trend se bo v prihodnje še samo okrepil.Skratka, Kitajska gre po začrtani poti rasti potrošnje in pomemben stranski produkt te politike je zmanjševanje trgovinske presežka in posledično manjši pritisk na rast vrednosti juana.
