Čeprav je letošnje leto popolnoma pod vplivom geopolitičnih dogodkov, inflacije in dokončnega slovesa od rekordno nizkih obrestnih mer, je na dolgi rok za vlagatelje v delnice najbolj pomembno, kako uspešna so oziroma bodo podjetja. Na kratki rok je gibanje delnic pod vplivom dnevnih dogodkov (šum), na dolgi rok pa šteje samo poslovanje podjetij (dobički). Podjetja, ki bodo bolj uspešna, bodo nagrajena v obliki višjih tečajev na borzi.
Trenutno smo na vrhuncu objav poslovnih rezultatov za tretje četrtletje. Kar 165 podjetij iz najbolj znanega ameriškega indeksa S&P 500 je v tednu do 28. oktobra objavilo poročila, v katerih bodo analitiki nestrpno iskali znake, ali se vse bolj neugodno makroekonomsko okolje (pričakovanja glede globalne recesije se povečujejo) že odraža v rezultatih podjetij. Pod najostrejšim drobnogledom so zmeraj največja in najuspešnejša podjetja zadnjih 10 let in objave tehnoloških gigantov kažejo, da tudi ti niso imuni na zahtevnejše poslovno okolje.
Alphabet (Google) in Meta (Facebook) sta poročala o dramatičnem padcu dobička, medtem ko je Microsoft, verjetno najbolj kakovostno in odporno podjetje v sektorju tehnologije, napovedal upočasnitev rasti. Tudi Amazon se prvič v svoji več kot dvajsetletni zgodovini sooča z občutno manjšo rastjo.
Verjetno največje razočaranje za vlagatelje je poslovanje Facebooka. Eden paradnih konjev zadnjega desetletja, ki večino prihodkov ustvari z digitalnim oglaševanjem na enem od svojih socialnih omrežij, je še drugo četrtletje zapored poročal od padcu prihodkov (-4 odstotke), kar je predvsem posledica težjega gospodarskega okolja in vse večje konkurence TikToka. Dobiček je upadel celo za polovico, kar pa gre predvsem na račun izjemnih investicij v metaverzum, ki ga Facebook vidi kot prihodnost interneta. Vlagateljev nova vizija še ni prepričala, saj je delnica od vrha izgubila 70 odstotkov in se približala vrednosti pred sedmimi leti.
Google in Microsoft nista presegla rasti iz preteklih četrtletij. Google je povečal prihodke le za šest odstotkov (lani več kot 40 odstotkov), medtem ko je sicer Microsoft povečal prihodke za enajst odstotkov, vendar razočaral z napovedjo, da bodo v prihodnjem četrtletju višji le za dva odstotka.
Skupna težava vseh teh podjetij je, da je povpraševanje po njihovih storitvah in produktih v času pandemije eksplodiralo. V želji slediti povpraševanju so povečala tudi investicije. Amazon je denimo povečal število zaposlenih s 798 tisoč z začetka leta 2020 na več kot 1,5 milijona ob koncu junija 2022 - kar pa je že 100.000 manj kot šest mesecev pred tem. Zdaj, ko se povpraševanje vrača v normalne tire, bodo morala tudi ta podjetja prilagoditi nivo stroškov in investicij novemu okolju. Tako Amazon za zadnje četrtletje 2022 pričakuje rast prihodkov med dvema in osmimi odstotki. Še vedno bodo znašali neverjetnih 140 milijard USD, pa vendar manj od pričakovanj analitikov.
Kot sem zapisal na začetku, na dolgi rok bo gibanje delnic sledilo dobičkom podjetij. Vlagatelji vedno dajejo preveliko utež dogodkom, ki so se zgodili nedavno, čeprav je to za dolgoročne vlagatelje nepomembno. Kar opazujemo zdaj, je zdrava prilagoditev pričakovanj glede prihodnjega poslovanja predvsem podjetij, ki so bila zmagovalci postpandemičnega obdobja. Bolj pomembno kot četrtletni poslovni rezultati je vprašanje, kje bodo ta podjetja čez pet ali deset let in kolikšni bodo njihovi dobički takrat.
Objavljeno v dnevniku Večer, 3. novembra 2022
Pravna podlaga
Spletno mesto www.infond.si uporablja piškotke, ki v skladu z 225. člen ZEKom-2 (Zakon o elektronskih komunikacijah; Uradni list št. 130/2022) ne zahtevajo pridobivanja vnaprejšnjega soglasja (privolitve) od uporabnika; in sicer:
- piškotki, ki so potrebni izključno zaradi prenosa sporočila po elektronskem komunikacijskem omrežju in
- piškotki, ki so nujno potrebni za zagotovitev storitve družbe, ki jo naročnik ali uporabnik izrecno zahtevata.
Vrste piškotkov
Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam: