UP je preobrazbo poslovanja začel sredi osemdesetih let prejšnjega stoletja, ko se je začela delna deregulacija – takrat so lahko ukinili nedonosne proge. Učinkovitost so povečali s konsolidacijo in optimizacijo poslovanja in notranjih procesov.
V zadnjih letih je celotna konkurenca začela pospeševati prizadevanja za učinkovitost, predvsem z željo za boljšo uporabo zmogljivosti. Osnovni ukrepi zajemajo načrtovanje in upravljanje premikov tovora po posameznih vagonih in ne več na ravni vlaka. Gre za uporabo neposrednejše usmeritve od točke do točke, mimo klasifikacijskih terminalov in s fleksibilnostjo uporabe dolgih vlakov z mešanim blagom oziroma surovinami.
Union Pacific dosega višje marže kot tekmeci – njihova marža iz poslovanja za leto 2020 je znašala 40 odstotkov, pri konkurenci pa 38. Podobno razmerje je tudi pri neto marži, kjer je UP dosegel 28,6-, konkurenca pa 25,8-odstotno. Prav tako na njihove izrazite konkurenčne prednosti kaže tudi donos na investirani kapital, ki znaša 12 odstotkov, konkurenca pa dosega 9,8-odstotka.
Njihove izrazite konkurenčne prednosti izhajajo iz stroškovne učinkovitosti ter obsega poslovanja. Stroškovna učinkovitost se najbolj pokaže pri prevozu tovora z nizko vrednostjo na enoto teže. Glede na porabljeno gorivo so železnice približno štirikrat učinkovitejše od prevoza s tovornjaki. Strateško so dobro umeščeni, saj imajo mrežo prog na vseh pomembnejših področjih za prevoz surovin in blaga. Tekmeci bi težko zgradili konkurenčno povezavo. Tudi v prihodnje lahko pričakujemo, da bodo še izboljševali svojo učinkovitost, kar je realno, saj bodo povečevali tako prevoznine kot obseg poslovanja.
Rezultati UP za zadnje četrtletje leta 2020 so bili v okviru pričakovanj – prihodki so se glede na lansko obdobje znižali za en odstotek. V večini segmentov se je povpraševanje postopno povečevalo. Gonilo okrevanja je bil intermodalni segment. Ta pojem se uporablja za dve ali več vrst transporta, uporabljeni za prevoz iste enote.
Okrevanje v poslovanju je občutno, še posebej v smislu tega, da so se prihodki v drugem četrtletju lani zmanjšali za 24 in v tretjem četrtletju za 11 odstotkov glede na isto obdobje leta 2019. Prevoz avtomobilov se je povečal za 3 odstotke (v celotnem lanskem letu se je zmanjšal za sedem odstotkov). Ob tem so se prihodki v tem segmentu na posamezni avtomobil znižali za štiri odstotke. Uprava letos pričakuje nadaljevanje okrevanja, od 4- do 6-odstotno rast prevoza tovora in nadaljevanje povečevanja marže iz poslovanja.

Vir: Bloomberg.
Objavljeno v prilogi Dela Posel & denar 1. februarja 2021